Status prawny Gminy
Status prawny Gminy jako podstawowej jednostki podziału terytorialnego państwa reguluje art. 16 Kostytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r., art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 24 lipca 1998r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa oraz ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym która określa m.in. zakres działania i zadania Gminy, władze Gminy, akty prawa miejscowego stanowionego przez Gminę oraz zagadnienia związane z mieniem komunalnym, gminną gospodarką finansową i inne.
Organy Gminy
Organami Gminy Pakosławice są: Rada Gminy Pakosławice i Wójt Gminy Pakosławice
Zgodnie z art. 11b ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591) działalność organów Gminy jest jawna, a wszelkie ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw. Jawność działania organów Gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady Gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji Rady Gminy.
Rada Gminy
Rada Gminy podejmuje uchwały, które zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.
Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie. Kadencja Rady trwa 4 lata licząc od dnia wyboru.
W skład Rady wchodzą radni w liczbie:
- piętnastu w gminach do 20.000 mieszkańców,
- dwudziestu jeden w gminach do 50.000 mieszkańów
- dwudziestu trzech w gminach do 100.000 mieszkańców,
- dwudziestu pięciu w gminach do 200.000 mieszkańców oraz po trzech na każde dalsze rozpoczęte 100.000 mieszkańców, nie więcej jednak niż czterdziestu pięciu radnych.
Do właściwości Rady Gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej. Do wyłącznej właściwości Rady Gminy należy m.in.:
- uchwalanie Statutu Gminy,
- ustalanie wynagrodzenia Wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
- powoływanie i odwoływanie Skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym budżetu oraz Sekretarza Gminy- na wniosek Wójta,
- uchwalanie budżetu Gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu,
- uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- uchwalanie programów gospodarczych.
Wójt
Zgodnie z art. 26 ustawy o samorządzie gminnym organem wykonawczym Gminy jest Wójt. Jego kadencja rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji Rady Gminy lub wyboru go przez Radę Gminy i kończy się z dniem upływu kadencji Rady Gminy.
Wójtem nie może być osoba, która nie jest obywatelem polskim. Zgodnie z art. 26a ww. ustawy Wójt w drodze zarządzenia powołuje oraz odwołuje swojego zastępcę lub zastępców i określa ich liczbę. Liczba zastępców wójta nie może być większa niż:
- jeden w gminach do 20.000 mieszkańców,
- dwóch w gminach do 100.000 mieszkańców,
- trzech w gminach do 200.000 mieszkańców,
- czterech w gminach powyżej 200.000 mieszkańców.
Funkcji Wójta oraz jego zastępcy nie można łączyć z:
- funkcją Wójta lub jego zastępcy w innej gminie,
- członkostwem w organach jednostek samorządu terytorialnego, w tym w gminie, w której jest Wójtem lub zastępcą Wójta,
- zatrudnieniem w administracji rządowej,
- mandatem posła lub senatora.